Recentie van de maand

Spel van de maand: Qin

Qin is een leuk bordspel ontworpen door Reiner Knizia en in 2013 uitgegeven door White Goblin Games.

Qin

Het doel van het spel is om als eerste al je pagodes te hebben gebouwd.

Pagodes mag je bouwen onder specifieke omstandigheden. Als er een provincie gesticht wordt, als een provincie 5 vakjes groot wordt en als een dorp wordt overgenomen. Tegelijkertijd kun je er voor zorgen dat tegenstanders hun pagodes weer moeten afbreken omdat jij de macht in de provincie of het dorp hebt over genomen. Provincies sticht je door tegels uit te spelen in een combinatie van de kleuren rood, blauw of geel. Iedere speler heeft 3 tegels op hand waaruit er 1 gespeeld moet worden. Geluk speelt dus een factor, maar is niet alles bepalend. Een leercurve is overigens duidelijk merkbaar. Zoals bij vele abstracte spellen wordt de moeilijkheidsgraad bepaald door je tegenstanders, hoe beter zij spelen, hoe pittiger het spel.

De simpele regels, uitleg in rond 10 minuten, zorgen er voor dat je het spel snel kunt spelen, maar de abstracte natuur houdt het spel interessant en herspeelbaar. Het spel heeft 2 borden, Het tweede bord is uitdagender dan het eerste vanwege de obstakels op het veld. Verder is de net uitgekomen uitbreiding van 2 extra speelborden ook zeer welkom voor de variatie. De uitvoering is schitterend en met E30,- een mooie middenprijs. Je speelt een spel in ongeveer 30 tot 40 minuten.

Qin is niet geschikt voor mensen die niet van abstracte bordspellen houden of spellen waarin geluk een rol speelt. Als je die elementen wel leuk vind dan lijkt mij dat Qin geschikt is voor de gelegenheden waarbij je niet veel tijd wilt besteden aan het uitleggen van een spel, maar wel een intrigerend bordspel wilt spelen.

Door Kim Hoetjes-Mulders (WirWar)