Rabenhaupt reviews: Pizzachef (2023)

Inleiding

Recentelijk is het spel Pizzachef van Benki Games aan de collectie van spellenvereniging Rabenhaupt toegevoegd. De makers van het spel hebben de vereniging een exemplaar aangeboden en dat hebben wij natuurlijk geaccepteerd. De review is echter compleet subjectief en gebaseerd op de ervaringen van enkele fanatieke “Rabenhaupters”.

Het spel

In Pizzachef probeer je zo “snel” mogelijk 8 pizza’s te bezorgen en daarmee missies en bestellingen te voltooien. Aan het begin van het spel krijg je diverse missies en bestellingen en heb je de mogelijkheid een aantal daarvan af te leggen. Door middel van het pakken van toppings van marktkraampjes, kun je je pizza’s samenstellen. Je kunt geld verdienen door pizza’s te bezorgen en missies te voltooien. Des te sneller je de pizza op het juiste adres weet af te leveren en des te meer pizza’s je bij 1 huis weet te bezorgen, des te hoger je bonus zal zijn. Je probeert je bestellingen en missies zo goed mogelijk op elkaar te laten aansluiten; want degene met de meeste punten (geld) aan het einde, wint het spel!

Review

Het spel ziet er prachtig uit op tafel en thematisch klopt het spel helemaal. De componenten zijn van goede kwaliteit en de art is prachtig en is overal goed doorgevoerd. Het spelen van het spel is intuïtief en niet lastig uit te leggen. Het spel speelt lekker weg, vooral wanneer men niet super “strategisch” bezig is en gewoon lekker gaat spelen. Het pakken van toppings is leuk gedaan en de mysterybags zorgen voor een leuke of minder leuke verrassing op zijn tijd. Het feit dat je de kleur van onderliggende fiches kunt zien is niet erg en zorgt ervoor dat je minder hoeft te gokken of je de persoon na je of jezelf helpt of niet. Het reserveren van toppings is een leuke manier om je tegenstanders te plagen en een “zeldzame” topping te claimen.

Toen wij het spel gingen spelen met mensen die het spel al eerder hadden gespeeld, werden er massa’s toppings verzameld en niet uitgegeven (bijvoorbeeld omdat ze geen pizza’s hadden met deze ingrediënten). Dit zorgde ervoor dat de markt uitgeput raakte en het erg lastig werd om pizza’s te maken. Het uitputten van de markt zorgde er ook voor dat je wist welke mysterybags (en toppings) in welke stapels op de marktkraampjes kwamen te liggen en maakte het pakken van de mysterybags minder spannend.

Het snel bezorgen van pizza’s en op die manier als eerste het spel afsluiten hoeft niet te lonen, want de overige spelers krijgen nog 1 beurt om iets te doen. Hierdoor kunnen andere spelers bijvoorbeeld nog kaarten wegleggen of een “Pizza Fantasia” (een pizza met ongelimiteerde hoeveelheid toppings) bezorgen, het logische gevolg is dat mensen deze tot het einde bewaren en een pizza met tientallen toppings bezorgen.

De Pizza Fantasia zorgt ervoor dat het verzamelen en bewaren van toppings niet bestraft wordt. Wanneer toppings niet gebruikt worden, zullen ze als minpunten (kosten) in mindering gebracht worden, maar als je deze allemaal op het einde kwijt kunt vervalt het strategische element van selectief toppings pakken. Het limiteren van het aantal verzamelde toppings en het limiteren van het aantal toppings op de “Pizza Fantasia” zouden hiervoor een gemakkelijke oplossing zijn. Echter kunnen wij ons ook goed voorstellen dat de “Pizza Fantasia” ervoor zorgt dat het spel positiever aanvoelt en meer geschikt is voor families en kinderen.

Het pakken van chefkaarten voelt niet per se intuïtief aan, omdat dit niet direct iets op hoeft te leveren. Het is best mogelijk dat je een leuke actie krijgt, maar je kunt ook een kaart trekken die je nooit hoeft te gebruiken of niet goed uitkomt. Dit zorgde ervoor er bij enkele potjes geen chefkaarten getrokken werden, daar waar ze wel getrokken werden zorgde dit wel voor verdieping en meer strategie. Een eenvoudige oplossing zou kunnen zijn om bijvoorbeeld zoals bij het spel “Kwakzalvers” elke ronde een conditiekaart te trekken of bij bepaalde spel condities het winnen van een chefkaart. Bij het trekken van meer missiekaarten moet je dan weer het geluk hebben dat je bepaalde missies al gehaald hebt of bijna gehaald hebt, wat het een spannende gok maakt.

Resume

De doos van Pizzachef verraad niet dat er een lekker vlot spelend spel in zit, waarvan de componenten er goed uit zien, het thema ervan af springt en eenvoudig te spelen is. Door de missiekaarten is het direct duidelijk wat jouw persoonlijke wincondities zijn en waar je dus voor moet spelen. Er zitten meerdere bekende spelmechanismen in het spel die aanvoelen als mechanismen uit “Ticket to Ride” en de spelers zullen licht strategisch uitgedaagd worden. Er zitten diverse elementen in het spel waar wat geluk gewenst is en je kunt elkaar hier en daar een beetje plagen, wat zeker zeer aangenaam is.

De echte fanatieke bordspelspeler zal kunnen vallen over de geluksfactor en tegenstrijdige mechanismen die helaas in het spel zitten. Het toevoegen van additionele en het herzien van een aantal bestaande regels zouden het spel gemakkelijk ook toegankelijk kunnen maken voor mensen die wat vaker een spel spelen. Het spel is zeker zeer geschikt voor kinderen van 10 jaar en ouder, beginnende bordspelspelers en families, mede door het gemak van spelen. Het spel scoort hoog op thema, componenten en tafel presence en zorgt bovenal voor een plezierige ervaring voor iedereen aan tafel. Hierdoor zal Pizzachef zeker vaker op een tafel te vinden zijn bij spellenvereniging Rabenthaupt!

Niet onbelangrijk, zijn ze ook nog eco-vriendelijk!