Uit de oude doos: Dominion

In de categorie ‘uit de oude doos’, brengen we artikelen uit het Rabenhaupt verenigingsblad: de Opé opnieuw uit in digitale vorm. Hier de recensie van Dominion door (ex) Rabenhaupter Danny Kip, uit de Opé van februari 2010

Jaren geleden (een stuk of 15) woei er een frisse wind door spellenland. Er was
een nieuw spel dat de hele wereld op de kop zette vanwege een aantal unieke
eigenschappen. Het bestond alleen uit kaarten, je kon het verzamelen (meer
kopen), je stelde je eigen stapel kaarten (deck) samen en je draaide de kaartjes 90 graden als je ze gebruikt had. Vooral het samenstellen van je eigen stapel was een populaire eigenschap van het spel, want dit zorgde ervoor dat je combinaties kon maken van kaarten met effecten die elkaar versterken.

Dit oude revolutionaire spel heet Magic: the Gathering (kortweg Magic) en
bestaat nog steeds. Het leidde ook tot de komst van navolgende spellen die deze
eigenschappen ook hadden. Enkele spellen varieerden enigszins, maar de
meesten waren toch vooral een kopie van Magic, met een ander sausje. Vooral de
combinatie van verzamelbaar zijn en een eigen deck maken was altijd
onlosmakelijk aan elkaar verbonden in die spellen. Tot nu. Vorig jaar verscheen daar ineens Dominion. Dominion is een kaartspel, maar verscheen in een grote doos en niet in kleine zakjes kaarten. De doos bevat direct al veel verschillende kaarten en je hoeft dus niet eerst te verzamelen (lees: veel kopen) voordat je kan spelen. Het spel zit kant-en-klaar in de doos. Nou klinkt dat niet zo speciaal, want er zijn tientallen spellen met kaarten, die je zo koopt en speelbaar zijn (een paar toppers zijn Bohnanza, Great Dalmuti, Munchkin en Fluxx).



Het bijzondere aan Dominion is dat elke speler desondanks zijn eigen deck gaat
samenstellen. Sterker nog, dat is onderdeel van het spel zelf.
Het unieke spelelement van Dominion is dat de spelers allemaal beginnen met
hetzelfde beperkte stapeltje kaarten, en met behulp daarvan kan de speler uit de
overige voorraad kaarten kopen en kaarten ruilen. Hiermee kunnen de spelers
hun stapel aanpassen en uitbreiden. Uiteraard bieden nieuwe kaarten nieuwe
mogelijkheden, en vallen daarmee handige combinaties te maken. Precies
datgene waar Magic zo goed mee scoorde.

Dominion is dan ook zeker schatplichtig aan het oude Magic, maar weet het
verzamelelement (veel kopen is veel winnen) dat veel mensen tegenstaat, er uit
weg te halen. Bovendien voegt het een element toe dat veel Magic-spelers kennen
van een bepaalde toernooivorm. Dit heet boosterdraft, en is een vorm van Magic
waarbij de spelers hun deck competitief proberen samen te stellen uit een
beperkte set kaarten. Hierna wordt er op normale wijze tegen elkaar gespeeld om
de winnaar te bepalen. Bij Dominion is echter de ‘boosterdraft’ verweven met het
behalen van de winnende punten, en volgt er niet nog een spel na het maken van
de eigen stapel.

Dominion bestormt, door een unieke combinatie van bestaande spelelementen,
momenteel alle toplijsten van spellen in de wereld en begint razend populair te
worden. Dominion heeft dit jaar de prestigieuze Duitse ‘Spiel des Jahres’
verkiezing met overmacht gewonnen, en zal dus prominent aanwezig zijn op de
spellenbeurs Spiel’09 in Essen. Met dit succes kon dan ook niet uitblijven dat er al
uitbreidingen verkrijgbaar zijn. Gaan we Dominion dan toch verzamelen?

https://boardgamegeek.com/boardgame/36218/dominion